Cyclemania – Verseny a filmvásznon

Pár bejegyzéssel korábban volt szó a Star Trek: Borgról, mint interaktív film/videojáték. Nos, most is valami ilyesmi lesz a terítéken igaz, egyedül csak az FMV (Full Motion Video) lesz csak a hasonlóság, ráadásul elég rendhagyó módon: motor- és autóverseny játékoknál kerül elő ez a megoldás!

Screenshot_631

A motoros ellensége itt is a plexire felkenődő sárga bogár.

Méghozzá magát a játékteret, a pályát vették fel kamerával (egy autó belsejéből), majd ezt digitalizálták a számítógépre (így, gyakorlatilag egy videót játszunk le, aminek sebessége tőlünk függ majd). “Harmadik személyben” látszódó járművünk csak lineárisan, megfordulás nélkül tud haladni, mi pedig fix kameraállásból irányítjuk. Mivel versenyzésről van szó, utólag kerültek rá az ellenfelek (ahogy a mi járművünk), az 1994-es Cyclemania esetében terepakadályok is. Hogyanokról, mikéntekről a cikk folytatásában olvashattok.

Cyclemaniát a Compro Games Ltd. készítette, róluk alig találtam valami információt a neten, tippem szerint egy izraeli bandáról lehet szó, ugyanis a pályák nyersanyagát ott rögzítették. A motoros játékukon kívül még két másikat is jegyez a Mobygames.com: az egyik a Surface Tensions, egy egyszerűbb űrhajós shooter (élőszereplős videóbetétekkel), a másik pedig a NET:Zone belsőnézetes kalandjáték, szintén FMV tartalommal.

A versenyeket csak a helyi szarvasmarha telepről meglógott párosujjú patások kísérik figyelemmel.
A versenyeket csak a helyi szarvasmarhatelepről meglógott párosujjú patások kísérik figyelemmel.

A Cyclemania esetében, ahogy említettem, maga a pálya lesz a “film”, amire utólag “varrták rá” a motorunkat, az ellenfeleket, a pályaelemeket (forgalom, akadályok stb.), és a tehénkét, aki lelkes rajongóként szinte minden pályaszélen feltűnik, legyen az kősivatag, vagy sűrű erdő. Alul pedig egy terjedelmes műszerfal látható, kitakarva a videót készítő autó belsejét. Sajnos, belsőnézet nincs, ne tévesszenek meg senkit a képek.
Az irányítás egyszerű, gyorsításon és lassításon kívül jobbra-balra tudunk “csúszkálni” a pályán, kicsit olyan, mint a régi kvarcjátékok, vagy az autószimulátor gyerekjáték volt. Ha lecsúszunk, kisodródunk az ívről, akkor sincs nagy baj, a kamera “húz tovább” magával minket. Ütközéskor viszont felborulunk és motorunk sebeződik, amely mértékéről egy kis ikon segítségével informálódhatunk. Ha az “életünk” elfogy, akkor kampec, gémóver, jön értünk a mentőautó (lásd lent!).

Screenshot_629

Még az érkező mentőautó is átgázolt rajtunk :D

Zakó esetén ráadásul egy rövid, az eseményektől független, videóbetét játszik be a program (magyarán hiába esünk el terepen, a moziban a komák egy versenypályán dobják el a gépüket). Itt megjegyezném, hogy van 1-2 videó, ami hát, elég durva esést mutat be, pl. volt, hogy áthajtanak a pilóta lábán, egy másik pedig kirepül a képről… De biztos, meggyógyultak az áldozatok…
Ahogy az lenni szokott, több féle-fajta versenymód közül választhatunk: gyors, sima, bajnokság. Ezek beállításait részletesen is piszkálgathatjuk, sőt, meglepődtem, amikor a motor “tuningolására” is lehetőséget találtam (viszont olyan gyatrán ment a játék, hogy pénzem nem volt rá, hogy ki is próbáljam ezeket).

Erősen pixeles vállú barátunk tévéjén választhatunk pályát magunknak.

Ám a Cyclemania abban vérzik el, amiben egyedi: az FMV megoldásban. Ugyanis borzalmasan irányíthatatlanok a motorok, hiába “vár” be az ellenfél, ha lemaradunk (easy módban), a hirtelen felbukkanó járművek kikerülése, a “csúszkálós” mozgás miatt olyan az irányítás, mintha egy szappanba mártott angolnát szeretnénk megfogni egy vödör Vénusz olajba. Ráadásul elég 4-5 alkalommal odaverni a betonhoz a marhahúst, jön a mentő és visz a kórházba, hogy szívószállal együk a bundás kenyeret.
És ott van még az a grafikai megoldás, amikor egyszer csak villan a képernyő, mire újra a start/kezdőrész tűnik fel, eltüntetve az időközben megváltozott tájat is. Így oldották meg ugyanis a készítők hogy a folytatólagos országútból körpálya legyen.

Néha az ellenfél is megnyalja az aszfaltot.

Néha az ellenfél is megnyalja az aszfaltot.

Megmondom az őszintét: érdekes és egyedi játék ez a Cyclemania, bár a játszhatóságra elég kevés csillagot adnék, szerintem egy kipróbálását megér, már csak azért is, hogy végigszáguldjunk a pályákon gyakorlómódban (ott nincs sérülés). Mondhatni a játékevolúció egy kihalt mellékágához van szerencsénk, ezt pedig mindenkinek látni kell. Ahogy a következő játékot is.


Van a Cyclemaniának egy “szellemi” testvére is, az 1997-es Touring Car Champions, ami nem összetévesztendő a híresebb TOCA-val, ez amúgy az Ausztrál túraautó-bajnokságba enged bepillantást (nyugi, nem lesz minden fejjel lefele :D). Itt is ugyanazt a megoldást alkalmazták, csak rendes versenypályát rögzítettek. A Bathurst 1000 nevű bajnokság is itt zajlik és konkrétan ez az egy, azaz 1 pályán kell a bajnokságot nyomatni. Sérülések itt is vannak, ám az irányítás talán pöpnyit jobb. Mondjuk a kanyargós lejtőn lefelé száguldva úgy “dobálja” jobbra-balra a képet a program, hogy olyan érzése lesz az embernek, mintha egy Louis De Funes filmből nézne egy autós jelenetet. :D
Ettől független, ha választani kell, akkor én maradnék a Cyclemaniánál.

Röviden ennyi lenne FMV különkiadás, ha kipróbálnátok valamelyiket, akkor lejjebb található linkekről lekaphatóak a játékok, DOS-Box-al egyszerűen indíthatóak.

CyclemaniaLETÖLTÉS!

Touring Car Champions: LETÖLTÉS!

 

A Retro legyen veletek!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .