Cartwright kapitány naplója, csillagidő 44002.3. Pár órával ezelőtt parancsot kaptunk az Admiralitástól, azonnal a Wolf 359-hez kell menünk. Egy ismeretlen eredetű faj, a Borg hajója tart a Föld felé. Minden áron meg kell, állítsuk! A USS Retrogeek azonnal útnak indult, és már csak percek kérdése, hogy elérjük az ellenséget. Eddig csupán egyetlen üzenet érkezett a Borg kocka formájú űrhajójáról, amit minden hajónak szétsugárzott a Flottába: “Mi vagyunk a Borg. Kapcsolják ki a pajzsukat és készüljenek az asszimilációra! Biológiai és technológiai adottságaikat a miénkbe olvasztjuk. Kultúrájukat a sajátunk szolgálatába állítjuk. Minden ellenállás hasztalan.”
A hozzám hasonló Star Trek rajongók, vér Trekkiek, falnak mindent, ami a kedvenc világukkal kapcsolatos, legyen az sorozat, film, könyv vagy videojáték. Sajnos, ez utóbbiból elég foghíjas a listám, mivel réteguniverzum a Star Trek, ezért alig tudtam beszerezni a hozzá kapcsolható játékokat. Olyanokat persze végigjátszottam, mint az Armada I-II, Elite Force I-II, Bridge Commander, Klingon Honor Guard, Starfleet Command stb. Ám sajnos, sok, főleg klasszikusok a DOS korszakból, kimaradt. Azóta is folyamatosan igyekszem pótolni a hiányosságaimat, ahogy időm és lehetőségeim engedik.
Phaser vs. Borg. Na, vajon ki kerül ki győztesen?
Ilyen bakancslistás játék, a napokban végigjátszott, Star Trek: Borg is, ami a Simon & Schuster (könyv)kiadó gondozásában jelent meg 1996-ban. Igazából az egész nem más, mint egy élőszereplős, interaktív film, ahol apróbb feladványokat megoldva, döntéseket hozva haladhatunk előre a végkifejlet felé. Semmi komoly, olyan, mintha egy részt néznénk az új nemzedék (főként utolsó) évadjából (vagy esetleg a Voyagerből), könnyed 1-2 órányi szórakozás, egy egészen ötletes történettel. Ja, és benne van Q is. Beszámoló a folytatásban.
A Star Trek: Borg legalább már 6-7 éve itt csücsül a winyóm delta kvadránsában. Az volt a gond, hogy a DosBox-al nem tudtam a CD-ről telepíteni, annak ellenére, hogy emuláltam a meghajtót, betartottam minden leírást, végül a sokadik próba után feladtam. Egészen a múlt hétig nem is foglalkoztam vele, ám akkor az az ötletem támadt, hogy mi lenne, ha az egész CD 1 tartalmát átmásolom a gépemre, és úgy próbálkozom az installal (DosBox alatt ofc.). Egy kis mókolás után bevált a manőver, és végre ott voltam az USS Righteous hídján.
Válassz bölcsen!
Akinek ismerős a műfaj (Star Wars Rebel Assault, Mad Dog McCree Dragon’s Lair stb.) az tudja mit várhat: olyan mozifilm, film, amiben menet közben, bizonyos részeknél nekünk kell dönteni, hogyan tovább (pl. választani két ajtó között, időben lenyomni egy billentyűt, beütni egy kódot, lelőni a képen felbukkanó ellenséget stb.). Ezenkívül nem sok dolgunk akad, pop-cornt majszolva élvezhetjük az eseményeket (kb. sok mai játék él ezzel interaktív átvezető címszó alatt).
Ez itt sem lesz másképpen, annyi különbséggel, hogy bármikor megállíthatjuk “az időt” (animációt), és ilyenkor a különleges PADD-al (Star Trek tablet :D) infót kérhetünk le tárgyakról, személyekről. Ez sokszor fontos lesz a továbbjutás szempontjából. Amúgy, ezt a részletes adatbázist, szinte bármelyik képkockán előhívhatjuk, komolyan, bárhol állítottam meg a játékot, amin az adott szereplő szerepelt, simán felismerte a program, és hozta le róla az infót. Ez utóbbiról annyit, hogy maga Q (John de Lancie) írta a PADD sok okosságát és az ő hangján olvassa fel a szöveget, szóval itt is akadnak jó poénok.
Dr. Q-uint a galaxis legfenomenálisabb humorú doktora. A leírás alapján legalábbis.
A történetben – spoiler mentesen – Qaylan Furlong kadét bőrébe bújhatunk, aki elvesztette apját 10 évvel korábban a Wolf 359-nél lezajlott csatában. Aki nem emlékszik, nincs tisztában a Star Trek történelemmel, annak röviden annyi, hogy ez a csata volt az, amiben, Q-nak hála, a Föderációs Flotta első ízben összecsapott a Borggal, aki időközben asszimilálta Picard kapitányt is. Az ütközet 1 kocka és 40 Csillagflotta hajó között zajlott, végül 39 Föderációs űrhajó pusztulásával végződött. Később, természetesen, a vége Happy End lett, Picard segítségével a kockából bajai halászlét főztek.
Szóval, Qaylant éppen kispadra akarják ültetni, amikor felbukkan Q, és lehetőséget kínál apa és annak hajója, az USS Righteous megmentésére. Itt kapcsolódunk a storyba, és miután meghoztuk az első döntést, Q a kezünkbe nyomja az említett PADD-ot, majd visszautazik velünk az időben, és egy, a csata előtt elhalálozó bijani főtiszt bőrbe bújtat minket. Ez igen fontos infó, mivel én nem figyeltem a fajt és bajorinak hittem, ezért nem tudtam a képességéről, ami később lényeges a továbbjutás szempontjából.
A játékban ilyen a “grafika” (a többi képet egyenesen a videó fájlból “loptam”).
Ha küldetésünk során elbukunk, akkor sincs nagy baj, Q egy kis gúnyoldás, ércelődés után visszaküld a mentési/választási ponthoz, hogy addig próbálkozzunk, amíg rájövünk a megoldásra. ilyenkor, gyakran, előfordul, hogy végig kell néznünk több percnyi videót (átugrani nem lehet őket), amíg újra a döntő részhez érünk. Megijedni nem kell, legtöbbször egyszerű kombinációkat, sorrendeket kell megjegyeznünk, ehhez a PADD mindig a segítségünkre lesz. Sokszor amúgy éppen hogy szükséges a bukás, a rossz utak bejárása, hogy az így szerzett infókat később felhasználhassuk! Hisz ne feledjük, Q számára, és így számunkra is, az idő sokkal rugalmasabban működik.
Amúgy egészen jó, ötletes a történet, a végére teljesen megszerettem a szereplőket, akiket alakító színészek közül többen szerepeltek más ST szériákban is, pl. az “apánkat” alakító Jeff Allin felbukkant a Voyagerben, Új nemzedékben is. A rendező, James L. Conway és John de Lancie pedig később a Voyager egyik epizódjában újra együtt dolgoztak (a fogságba esett Q rész). És ha már Janeway legendás hajója szóba került, a díszletek nagy része az akkor futó Voyagerből való (ami amúgy nem sok, kb. 2-3 helyszínen ehetjük a túrós-pitét). Viszont, az öltözetek nem igazán voltak korrektek (korhűek :D), ebben az időszakban már más volt a ruhaszabvány, ez a “bug” annak tudható be, hogy a régi TNG-s öltözeteket használtál, mivel azok már kispadosok voltak, könnyebben elérhetők (és olcsóbb lehetett a bérlésük), a jelvények viszont stimmelnek :P.
Mint említettem, a Simon & Schuster fő profilja a könyvek, egy rakat Star Trek jogot birtokolnak, és a játék alapján készítettek egy hangoskönyvet is!
Q nem hagy ki egy poént sem.
Ajánlom tehát mindenkinek a S.T.: Borg-ot, teljesen korrekt, hangulatos interaktív film, amiben a nosztalgikus Star Trek faktor: 100%. Sőt, még egy kis filozofálás is van a végén, Q-val kapcsolatban, akit ebben a játékban láthatunk először és utoljára borgként!
Tervezem a testvérjáték, a Star Trek: Klingon végigjátszását is (és lesz 1-2 interaktív film játék, ha lesz időm), erről is írok pár sort, ha elég érdekes lesz. A Borgot pedig próbáljátok ki, ha van rá lehetőségetek, megéri!
Jó nosztalgiázást!
Vélemény, hozzászólás?